Davines levererar nya favoritbalsamet

>

Davines är ett italienskt märke som satsar på att ta fram produkter av hög kvalitet och som vill blanda det bästa från naturen med vetenskapens framsteg. Märket var fram till alldeles nyligen helt okänt för oss men vi blev nyfikna på att testa när vi upptäckte att det fanns produkter som passade perfekt för våra olika hårtyper.

Efter att ha snackat ihop oss om vad vi tyckte om produkterna insåg vi ganska snabbt att vi har upplevt ungefär samma resultat, därför kör vi en gemensam recension på de båda serierna. Therése har testat Melu-serien eftersom hennes långa svall är i behov av skonsam rengöring och kärlek för att hålla kalufsen återfuktad och glad. Love Curl-serien har tagit hand om Sofias lockar som vill ha lite extra volym och stadga á la Carrie i Sex and the City.
Melu har skapats speciellt för att skydda långt hår mot slitage och verkar återfuktande samt närande både på ytan och djupet. Anti-Breakage Lustrous Shampoo innehåller ingredienser som skonsamt ska rengöra och stärka håret. Bland annat spinatextrakt, vitamin A och C, antioxidanter och kokosnötsolja ska stärka håret. Anti-Breakage Lustrous Conditioner har en bas gjord på aprikossmör som vårdar håret för att göra det mjukt och lätthanterligt, samtidigt som det skyddar mot värmeverktyg och dagligt slitage.

Love Curl-serien är framtagen för det lockiga håret och ska vara en rejäl fuktbomb för både naturliga och permanentade lockar. Lovely Curl Enhancing Shampoo är ett volymgivande och återfuktande schampo som ska leverera väldefinierade lockar med hjälp av bland annat myrtenextrakt som bevarar fukten för mjuka och glansiga lockar. Myrten fungerar även som en antioxidant och innehåller höga halter av Vitamin C som tillsammans med olivolja ska återställa fuktbalansen i torrt hår. Lovely Curl Enhancing Conditioner har en krämig konsistens och ska hjälpa till att tämja lockarna och göra dem spänstiga. Balsamet innehåller pistageolja som har anti-ageingegenskaper och risvax som vårdar på djupet och skyddar håret mot uttorkning. 
Ingredienserna i Davines produkter är till 98 % ekologiska, men man har ändå lyckats klämma i lite parabener, sulfater och silikoner – vilket är synd med tanke på att man gått såpass långt med det ekologiska innehållet. Det känns alltid lite snopet när företagen inte vågar satsa fullt ut åt det gröna hållet. 
Schampot i båda serierna gör precis vad man kan önska av ett schampo, håret blir ordentligt rent utan att kännas strävt och det känns återfuktat efter användning. Det är lätt att jobba upp ett lödder och schampot känns allmänt mysigt att använda. Däremot är schampot lite väl rinnigt i konsistensen vilket gör det väldigt lätt att överdosera till en början, men man lär sig snabbt hur mycket som behövs. Vi är lite tveksamma till om alla flådiga ingredienser gör någon direkt nytta eftersom schampot sköljs ut så fort, men det är trevligt att man satsar på vårdande ingredienser. Love Curl-serien luktar av någon anledning väldigt starkt av grapefrukt, vilket är lite mysko eftersom den inte innehåller någon grapefrukt. Det är inte direkt en favoritdoft, men väl i håret är den inte lika tydlig.  Med tanke på prislappen hade schampot gärna fått vara lite drygare, men i övrigt finns det inte så mycket att klaga på.
Betyg? 3/5
Pris? Cirka 189 kronor för 250 ml
Var? Beautynet, Baresso, utvalda salonger runt om i Sverige arbetar även med Davines produkter.
Balsamet har en krämig och lyxig konsistens som känns mer som en inpackning – det här är definitivt vinnaren i båda serierna! Låter man balsamet sitta i under tre minuter får man ett sammetslent och mjukt hår som känns friskt och får en hälsosam lyster. Vi har båda märkt av en skillnad i kvaliteten på håret och håret kan absolut tänka oss att köpa varsin ny burk när vi når botten på dessa. En fullträff helt enkelt. 

Betyg? 5/5
Pris? Cirka 209 kronor för 250 ml.
Var?
  Beautynet, Baresso, utvalda salonger runt om i Sverige arbetar även med Davines produkter.

post signature

Varorna i inlägget är produktprover från pressutskick och behandlas som arbetsmaterial. Åsikterna är våra egna och har inte påverkats av tredje part. Läs mer under PR & Policy.

2 Kommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.